• 1403/07/08 - 09:26
  • تعداد بازدید خبر : 50
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

رسانه و فرهنگ سازی تکریم سالمندان

رسانه، و فرهنگ سازی تکریم سالمندی

یکشنبه:08/07/1403

سالمند شدن جمعیت در حال حاضر یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است. سالمندی دوران مهمی از زندگی انسان ها است : لذا حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان در کلیه ابعاد (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی )آنها در اولویت خواهد بود. تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است که به معنای احترام به ارزش ها و سنت ها، حفظ پیوند های خانوادگی و پیوند بین نسلی است.

در فرهنگ ها و آیین های مختلف دینی و غیر دینی، برای سالمندان، جایگاه و احترامی خاص در نظر گرفته شده است. در دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک گذاری تجربیات با نسل نوپای جامعه محسوب می گردد. تکریم بزرگترها و به‌ خصوص سالمندان، در احادیث اهل‌بیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

تا آنجا که رسول‌خدا(ص) می فرماید:

پیامبر اکرم صلی الله علیه می فرمایند:"من إجلال اللّه إجلال ذی الشّیبه المسلم" احترام به مسلمان سالخورده، احترام به خداوند است. بنابراین فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان در جامعه امری ضروری است و باید از روش های نوین آموزش بهره جست.

استفاده از رسانه در تثبیت جایگاه و نقش و منزلت سالمندان در خانواده و اجتماع می تواند نقش کلیدی داشته باشد. لازم است رسانه به عنوان یک ابزار مهم برای آگاهی رسانی به سالمندان و ارتقاء سواد سلامت سالمندان نقش خود را ایفا نماید.

رسانه، از جمله رسانه های دیجیتال کمک می کنند تا اطلاعات به گونه ای که قابل درک باشند، به مردم انتقال یابد و می توانند راهی عالی برای برقراری ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر باشد.

نسل جدید نیازمند دانش در خصوص نحوه برخورد و تعامل با سالمندان می باشد و رسانه می تواند در معرفی جایگاه سالمندان و آموزش نسل جدید موثر باشد. همچنین در عصر ارتباطات رسانه می تواند تجربیات سالمندان که جزء خردمندترین اقشار جامعه هستند را به نسل آینده منتقل نماید.

رسانه می تواند با آگاهی رسانی و حساس سازی مدیران وسیاستگزاران نسبت به برنامه ریزی و مرتفع نمودن نیاز های سالمندان که می تواند شامل نیاز های بهداشتی و درمانی _ رفاهی اقتصادی- اجتماعی توانبخشی باشد اقدام اثر گذاری داشته باشد و با حمایت از نیاز های سالمندان. شان وکرامت سالمند حفظ گردد.

رسانه با آگاهی رسانی به خانواده ها وآحاد جامعه می تواند سهم خانواده ها در حفظ آرامش و منزلت سالمند، پیشگیری از انزوای سالمندان به دلایل مختلف نظیر بازنشستگی، عدم حضور در محیط کاری، از دست دادن همسر و ... احساس تنهایی که درحال تجربه هستند، را یاد آوری نماید. و با تبین نقش سالمند برای خانواده ها تا حدالامکان مانع انتقال سالمند به مراکز نگهداری سالمند گردد.

رسانه می تواند برای حفظ شان وجایگاه سالمند با آگاهی سازی نسبت به حق وحقوق سالمند از مصادیق سالمند آزاری پیشگیری نماید.

از دیگر مصادیق بهره بردن از رسانه ها می توان آموزش شیوه زندگی سالم است که در حفظ و ارتقا سلامت سالمندان موثر و نوید سالمندی سالم و پویا را می دهد.

بیان اهمیت مشارکت اجتماعی سالمندان و تاثیر آن در بهبود سلامت عمومی وحفظ و ارتقا سلامت جسمانی و روانی، سالمند به عنوان مرجع و پرچمدار تجربه، ستون استوار، و سپردن حفظ آرامش خانواده با مشارکت در تصمیم گیری های خانوادگی، حل و فصل اختلافات، نظارت بر فرزندان و ارائه مشاوره در امور زندگی؛ محورهایی است که رسانه ها در نشر و عمق بخشی به آن تاثیر بسزایی خواهند داشت.

در چشم انداز آینده، ما به دنبال جامعه ای با نگاه مثبت و براساس اهمیت دادن به استقلال، مشارکت ، امنیت و سلامت جسمی و روانی و معنوی سالمندان هستیم که باعث شود سالمندی سالم و فعال و با منزلت همیشگی داشته باشیم. نفش پررنگ رسانه در این امر مهم نیازمند توجه ویژه مسئولین کشور است.

  • گروه خبری : اطلاعیه ها
  • کد خبر : 129158
کلمات کلیدی
سیدصدرالدین سیدصبوری
خبرنگار

سیدصدرالدین سیدصبوری

آخرین بروز رسانی : 1403/07/08 09:26